Te-ai îmbolnăvit vreodată din cauza alimentelor pe care le-ai mâncat? Se întâmplă de 23 de milioane de ori în fiecare an în Europa. Cercetătorii au investigat ce este nevoie pentru a preveni îmbolnăvirea oamenilor din cauza alimentelor pe care le prepară și le mănâncă acasă. Un joc de gătit online a arătat rezultate promițătoare atât pentru conștientizarea siguranței alimentare, cât și pentru comportamentul de reducere a riscurilor.
„Obiectivul proiectului UE SafeConsume este de a reduce toxiinfecțiile alimentare în case. Dezvoltăm și testăm mai multe strategii pentru a reuși. Una dintre acestea este de a investiga efectele jocurilor online atractive”, spune Solveig Langsrud, cercetător senior la Nofima și coordonatorul. de SafeConsume.
Comportamentul într-o lume virtuală afectează modul în care te comporți în lumea reală
„Spălați suprafețele și mâinile înainte și în timpul gătitului. Curățați temeinic ustensilele, plăcile de tăiat și suprafețele din bucătărie după manipularea alimentelor, în mod ideal, folosind plăci de tăiat și ustensile separate pentru carnea crudă. Asigurați-vă că puiul este suficient gătit.”
Acestea sunt câteva dintre sfaturile date pentru a asigura alimente sigure. În studiul lor, cercetătorii arată că furnizarea de informații printr-un videoclip de 2 minute ajută deja la creșterea gradului de conștientizare a oamenilor cu privire la ceea ce este nevoie pentru a evita otrăvirea alimentară. În același timp, cercetătorii văd că simpla furnizare de informații este rareori suficientă pentru a schimba comportamentul în bucătărie. Acest lucru se datorează parțial pentru că pregătirea alimentelor implică multe sarcini repetitive care sunt făcute în mod obișnuit fără să se gândească prea mult la ceea ce face cineva. Aici, jocurile online pot juca un rol important, deoarece implică oamenii să practice manipularea corectă a alimentelor în mediul virtual și, prin urmare, pot ajuta la întreruperea rutinelor.
„Punând participanților întrebări despre cunoștințele lor legate de siguranța alimentară și despre comportamentul lor de manipulare a alimentelor, am putut vedea că participanții au devenit mai conștienți de cum să se asigure că alimentele sunt sigure și că și-au schimbat rutinele de gătit în conformitate cu comportamentele pentru care au primit puncte. în joc în comparație cu un grup de control care nu a jucat jocul”, spune Alexander K. Koch, profesor la Universitatea Aarhus și autor principal al studiului.
Jocul Safeconsum se angajează la orice vârstă
La studiu au participat 1.087 de participanți din Norvegia și Regatul Unit, cu vârste cuprinse între 20 și 50 de ani. În plus, încă 886 de persoane au participat la un al doilea eșantion în afara intervalului de vârstă stabilit inițial, cel mai în vârstă participant având 89 de ani.
„Înainte de studiu, ne așteptam ca angajamentul de a participa și de a juca jocul online să fie cel mai mare în rândul tinerilor. În mod surprinzător, s-a dovedit că efectele pe care le-am găsit au fost remarcabil de stabile în diferitele grupe de vârstă”, spune Nina Veflen, cercetător senior la Nofima și profesor la BI Norwegian Business Scholl. Ea se află în spatele ideii de bază a studiului.
Cum a funcționat studiul
Participanții au început prin a răspunde la un sondaj despre, printre altele, obiceiurile de gătit și de igienă alimentară și ce credeau despre o varietate de mituri legate de siguranța alimentară. Apoi au fost repartizați la una dintre cele patru condiții. Cu excepția condiției de control, participanții au vizionat un videoclip de două minute care a abordat cele cinci categorii:
- igiena personală (spălarea mâinilor),
- igiena bucătăriei (curățarea ustensilelor și a suprafețelor),
- spălarea legumelor și fructelor proaspete,
- nu clătiți carnea sau păsările de curte,
- încălzind bine carnea.
Aceste cinci categorii reflectă „Cele cinci chei pentru alimente mai sigure” pregătite de Organizația Mondială a Sănătății (OMS).
După videoclip, a început jocul de gătit propriu-zis pentru participanții în condițiile jocului. Aici participanții pregătesc patru feluri de mâncare diferite urmând o rețetă. care a implicat pui, niște legume crude sau fructe și pâine. Imediat după ce fiecare fel de mâncare a fost pregătit, participanții au primit feedback despre cât de bine s-au descurcat în ceea ce privește siguranța alimentară.
Cercetătorii au continuat după șapte zile cu un nou chestionar despre cunoștințele și comportamentele legate de siguranța alimentară. S-a dovedit că atât cei care au văzut doar videoclipul, cât și cei care jucaseră jocul online au devenit mai conștienți de riscurile pentru siguranța alimentară în casă în comparație cu grupul de control, dar doar cei care au jucat jocul și-au schimbat comportamentul de preparare a alimentelor. .
Jocul este disponibil în mai multe limbi
Jocurile online au avantajul imens că sunt imediat accesibile multor utilizatori. Jocul SafeConsume a fost tradus în nouă limbi. Îl puteți găsi aici sau prin AppStore și GooglePlay . Puteți citi articolul de cercetare aici ( https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0956713522000184 ),
sau chiar explorați singur datele aici ( https://www.sciencedirect.com/science/article/pii /S2352340922003122 )
„Ceea ce este grozav la jocul SafeConsume este că îi ajută pe oameni să învețe despre siguranța alimentară în timp ce se distrează” – Alexander K. Koch.