ACPA România, organizație a consumatorilor, considera că țara de origine pentru carnea utilizată ca ingredient în alimentele procesate (cum ar fi lasagna) trebuie să fie menționată pe etichetă, așa cum se întâmplă deja pentru carnea proaspătă de vită. ACPA România salută inițiativa Comisiei Europene și dorește ca produsele alimentare românești fie un model de calitate în comerțul European. Dacă suntem mândri că suntem români, atunci să fim mândri și cu produsele fabricate din carne românească. Felicitări celor 10 europarlamentari români care au votat „Pentru”!
Membrii Parlamentului European au cerut Comisiei Europene să facă propuneri legislative în acest sens pentru a recâștiga încrederea consumatorilor după scandalul cărnii de cal și alte cazuri de fraudă cu alimente.
Rezoluția a fost aprobată cu 532 de voturi la 136 și 36 de abțineri.
În text se cere Comisie că, în conformitate cu raportul său din 2013, să facă propuneri legislative pentru a introduce obligativitatea menționării țării de origine pentru carnea utilizată în alimentele procesate, pentru a crea mai multă transparență în lanțul alimentar, a informa mai bine consumatorii europeni și, astfel, a le recâștiga încrederea.
„După scandalul cărnii de cal, trebuie să recâștigăm încrederea consumatorilor. Cerem Comisiei să propună o legislației care să cuprindă obligativitatea menționării țării de origine. Acest lucru va contribui la creșterea transparenței și la informarea clară și deplină a consumatorilor. Trebuie să ne asigurăm, totuși, că acest lucru nu va crea probleme suplimentare pentru întreprinderile mici și mijlocii, în acest sector de activitate fiind multe astfel de companii”, a spus președintele comisiei de mediu, Giovanni La Via (PPE;IT). „
Deputații au subliniat ca Raportul Comisiei Europene (17.12.2013) confirmă că peste 90% dintre respondenți consideră important menționarea țării de origine pe etichetele alimentelor procesate.
Deputații au mai subliniat că estimatul impact asupra prețurilor, bazat pe rezultatele unei organizații a consumatorilor din Franța, este diferit de rezultatele din Raportul Comisiei. Evaluarea ar trebui efectuată împreună cu organizațiile consumatorilor și nu ar trebui să întârzie propunerile legislative, au adăugat ei.
Variind de la stat membru la stat membru, între 30 și 50% din carnea din măcelării este procesată și transformată în ingrediente pentru alimente procesate, cel mai adesea pentru carne toccata, preparate din carne și produse din carne.
Ulterior votului europarlamentarilor, domnul Ștefan Pădure a declarat:
„România a căzut în capcana marilor jucători europeni, întinsă inteligent pe piața europeană agroalimentară, în privința etichetării de origine a cărnii și produselor din carne”. Directorul Executiv al Asociației Române a Cărnii a precizat: „Regret că nu a existat o informare mai bună, care să explice clar modul în care produsele românești vor avea de pierdut pe piața comunitară. Totul a pornit de la cele mai recente scandaluri alimentare (cel al cărnii de cal și al puiului cu antibiotice) ambele situații implicand, în prima fază numele țării noastre ca, în final, să se dovedească nevinovăția producătorilor români. Alții au fraudat, noi am tras ponoasele și le tragem în continuare.”
Dl. Ștefan Pădure a precizat într-un articol postat pe Agrointel: „Mulțumesc europarlamentarilor români, mai ales celor din grupul social-democrat, care nu au ținut cont de recomandarea grupului și au votat împotriva etichetării. Sunt nemulțumit că noi, ca asociație, nu am reușit să îi convingem pe ceilalți 10 europarlamentari să voteze în interesul României. Repet, este greșeala noastră că poate nu am avut argumentele potrivite”
Justificându-și votul, europarlamentarul Daniel Buda a declarant pe Facebook:
„Am votat pentru această rezoluție, deși grupul politic din care fac parte a fost în marea lui majoritate împotrivă. Am pus mai presus de interesele politice, interesele României și ale consumatorilor europeni în general. Nu vreau să vorbesc despre aceste interese politice! Nu acum! Mi s-a spus să fiu atent pentru că sunt puternici. Dar cred cu tărie că interesele consumatorilor și ale României sunt mult mai puternice. România are o șansă uriașa pe piețele europene. Calitatea produselor noastre este incontestabil superioară față de alte produse concurențiale, și poate că astfel deranjăm. Procesatorii trebuie să fie conștienți de acest lucru, sunt mai buni decât cred ei. Cetățenii români trebuie să știe ce au pe masa, și mai ales de unde vin aceste produse. Dar și acest lucru poate că deranjează. România era, și din păcate este, o bună piață de desfacere pentru produsele din alte țări.”