Close
0744 754 597
09:00-17:00
10 pași pentru o alimentație sănătoasă

Starea noastră de bine este determinată în mare măsură de sănătate, iar de multe ori această depinde de modul nostru de nutriție. Tocmai de aceea este extrem de important să cunoaștem cât mai multe informații despre ce înseamnă alimentația sănătoasă, iar specialiștii în nutriție ne atrag atenția că moderația și variația sunt principalele atribute. În mod normal, ne place să mâncăm pentru a ne satisface foamea, pofta sau gustul, dar și pentru a trăi sănătos, știind că hrana este unul dintre factorii de bază care ne influențează traiul, în bine sau în rău.

„Alimentația sănătoasă ne apropie binele și îndepărtează răul. Din păcate, putem constata că omul nu mănâncă în mod corect. Fie că nu știe, nu poate sau uita că plăcerea de a mânca se obține și din cumpătare, nu doar din ghiftuială. Transferat la nivel populațional, fenomenul devine alarmant pentru ca o națiune cu oameni care nu se hrănesc sănătos devine ea însăși nesănătoasă. În acest context, este esențial procesul de educație nutrițională permanentă, la toate vârstele, nivelurile societății și prin toate mijloacele”, a declarat Prof. Univ. Dr. Nicolae Hâncu, nutriționist, membru de onoare al Academiei Române, în cadrul evenimentului „Nutriție, Sănătate, Longevitate”.

Mai jos regăsiți 10 pași pentru o alimentație sănătoasă – o serie de principii care ar trebui puse în practică indiferent de vârstă și, de asemenea, asociate unui stil de viață sănătos.

  1. Ce este alimentația sănătoasă
    Un prim pas pentru o alimentație sănătoasă este să învățăm cât mai multe despre aceasta. Câteva elemente de bază sunt:
    – Asigurarea unui aport caloric corespunzător (echilibru caloric)
    – Acoperirea tuturor substanțelor nutritive în proporții adecvate (echilibru nutrițional)
    – Aport de sare de maxim 5-6 g/zi
    – Consum zilnic proporționat al celor 5 grupe alimentare: cereale și produse cerealiere, fructe și legume, lapte și produse lactate, alimente bogate în proteine (de origine vegetală și animală), alimente grase și produse zaharoase cu multă cumpătare
    – 3 mese principale și 2-3 gustări, la ore adecvate
    – Preparare prin tehnologii moderne
    – Consum cu calm, savurarea mâncării
    – Grija pentru siguranța alimentară
    – Aport de lichide de cel puțin 2 litri zilnic
    – Alcoolul nu face parte din alimentația sănătoasă, dar se admite un aport moderat
  2. Evaluarea din punct de vedere nutrițional
    Este foarte important să aplicăm corect ceea ce am învățat legat de alimentația sănătoasă, iar acest lucru se poate face doar dacă ne analizăm și apoi adaptăm totul la propriul organism: gusturile (ce ne place și ce nu), obiceiurile alimentare, ce și cât muncim, cât și cum ne relaxăm, ce și câtă activitate fizică facem.
  3. Planificarea alimentației sănătoase
    Aplicarea cunoștințelor despre alimentația sănătoasă este recomandat să fie facută prin planificarea zilnică sau săptămânală. Pentru acest lucru, se pornește de la piramida alimentară și se construiește propria piramidă alimentară, bazaă pe ce și cât mâncăm din cele cinci grupe alimentare. Cea mai practică metodă este planificarea scrisă.
  4. Cumpărăturile
    Atunci când mergem la cumpărături, ar trebui respectate câteva sfaturi: să facem o listă de cumpărături, să luăm o mică gustare înainte de a pleca spre magazine (când ne este foame tindem să ne lăsăm prada tentanții lor alimentare), să citim etichetele produselor și să nu cumpărăm alimente despre care nu știm ce conțin.
  5. Pregătirea mâncării
    Cei trei „S” reprezintă regula de aur în pregătirea mâncarii: Simplu, Sigur, Sănătos. Premisele unei mâncări sănătoase sunt alimente sănătoase, pregătite sănătos, fără prăjeli, sosuri și creme clasice. Pe de altă parte, putem folosi noile tehnologii de gastrotehnie sănătoasă, ca de exemplu vasele de gătit cu aburi, cele de teflon, cuptorul electric.
  6. Programarea meselor
    În ceea ce priveste programarea meselor, sunt recomandate trei mese principale pe zi și, la alegere, 2-3 gustări. Micul dejun ar trebui luat constant acasă, nu în mașină, în drum spre serviciu, la locul de muncă sau pe stradă. Prânzul poate fi adaptat orarului de muncă, dar nicidecum omis, iar cina luată între orele 19.00 – 21.00. A mânca noaptea în mod constant este un obicei nesănătos. Gustările sunt opționale, dar utile în evitarea senzației de foame intensă înainte de prânz sau cina.
  7. Servirea mesei
    Cumpătarea este cuvântul magic legat de servirea mesei – să mâncăm încet și să savurăm alimente în porții moderate, astfel încât să ne putem ridica de la masa satisfăcuți, dar nu îngreunăți prin ghiftuială. De asemenea, ar trebui să se mânănce ce s-a planificat în mod sănătos.
  8. Alimentatia sănătoasă oricând și oriunde
    Oricând și oriunde, am fi ar trebui să fim însoțiți de alimentația sănătoasă. Abaterile de la regulile de alimentație sănătoasă apar, de obicei, cu ocazia sărbătorilor religioase sau a meselor festive, dar este important ca aceste abateri să fie moderate, să nu se repete prea des și să fie urmate de recuperare nutrițională adecvată.
  9. Alimentația sănătoasă să fie asociată cu stilul de viață sănătos
    Alimentația sănătoasă, probabil cea mai importantă componentă a stilului de viață sănătos, este cu adevărat eficientă atunci când este asociată cu celelalte elemente ale acestuia: activitatea fizică zilnică (30-60 minute, de intensitate moderată), starea de nefumător, moderația în consumul de alcool, somnul odihnitor.
  10. Verificarea, corectarea, protejarea
    Funcționarea corectă și pe termen lung a alimentației sănătoase implică verificări, corectări și protecție. Este indicat să se verifice cunoștințele despre alimentația sănătoasă, aplicarea acestora, efectele alimentației asupra noastră, adică starea de bine, lipsa semnelor de boală, o bună capacitate de muncă sau de efort fizic, menținerea unei greutăți normale sau aproape de normal. Toate abaterile rezultate din verificarea de mai sus ar trebui corectate, identificând cauza și modelând-o corespunzător. Odată învățată, alimentația sănătoasă trebuie protejată de mesajele incorecte și chiar periculoase provenite de a pseudo nutriționiști, jurnaliști nepregătiți sau chiar medici nedocumentați.

Informațiile de mai sus au fost prezentate în cadrul evenimentului „Nutriție, Sănătate, Longevitate”, manifestare dedicată informării medicilor de familie cu privire la promovarea unei alimentații sănătoase.

Sursa: http://www.comunicatemedicale.ro/alimentatie/3209-nutritionistii-ne-invata-10-pasi-pentru-o-alimentatie-sanatoasa

 

 

 

 

 

 

 

 

Your Comment

Leave a Reply Now

Your email address will not be published. Required fields are marked *